fbpx

Waarom hebben we lage rugpijn en wat kunnen we eraan doen?

Bron Dossier UZ Leuven (Dr.Rummens Sofie – de Peter Van Wambeke)

Overbelasting van de rug

In de meeste gevallen is er geen duidelijk aantoonbare oorzaak voor uw rugklachten. De pijn in uw rug is het gevolg van overbelasting of slijtage van uw spieren, gewrichten, ligamenten of tussenwervelschijven. Meestal verdwijnen uw rugklachten na enkele dagen tot weken.

Wat kunt u zelf doen?

  • Rondstappen en regelmatig van houding wisselen.
  • Bij hevige pijn: ga kort op de grond liggen met de heupen en de knieën geplooid in een hoek van 90 graden.
  • Warmte kan uw comfort verhogen.
  • Neem medicatie altijd in overleg met een arts. Een ontstekingsremmer kan nuttig zijn in de beginfase. Let op. Het is niet de bedoeling dat u over uw grenzen gaat door pijnstilers te nemen.
  • Voer zo snel mogelijk uw dagelijkse activiteiten weer uit, maar hou rekening met de signalen die uw lichaam u geeft.
  • Hervat uw werk van zodra het kan.
  • Wees geduldig.

En wat met je matras?

Bron: UZ Leuven: Brochure Bedsystemen: informatie voor patienten: ligt u goed?

https://assets.uzleuven.be/files/2020-03/bedsystemen.pdf

Een goed slaapsysteem

Een goed slaapsysteem moet u toelaten gemakkelijk van houding te veranderen. Bepaalde slaapystemen zoals een waterbed of een traagschuimmatras stimuleren beweging minder. Te harde slaapsystemen zorgen dan weer voor een woelige, onrustige slaap (pag 6)

Een goed slaapsysteem zorgt ervoor dat het bekken niet te veel doorhangt en dat de schouders iets meer kunnen inzakken (pagina 5). Hoeveel het bekken ondersteund moet worden en hoe veel de schouders moeten kunnen inzakken is individueel bepaald. Een goede oplossing om tot de juiste verhoudingen te komen is een modulaire matras (een matras die op individuele basis kan worden aangepast (pag 24-25)

Hoe ga jij correct slapen?

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn