fbpx

De schouder. Een ingewikkeld gewricht

Het schoudergewricht

Het schoudergewricht bestaat uit meerdere gewrichten en is in staat om grote bewegingsuitslagen te maken, in zowat alle richtingen.

Bij het heffen van uw arm, draait het schouderblad mee, maar kantelt het sleutelbeen mee naar boven. Verder moet de kop van de bovenarm ook draaien omdat hij anders vast loopt in het dak. Al met al een complexe wirwar aan banden pezen spieren en botten waarin een klein probleem grote gevolgen kan hebben.

Schouderklachten komen vaak voor

Schouderklachten zijn in de fysiotherapiepraktijk, na de rug en de nek, de derde meest voorkomende klacht.

Oorzaken van schouderklachten

Het is niet altijd duidelijk wat de oorzaak van schouderklachten is. Soms liggen verkeerde bewegingspatronen of overbelasting aan de oorsprong. Maar soms is er ook sprake van ‘ketenproblematiek.’ Dan leidt een probleem in de bovenrug bijvoorbeeld tot schouderklachten. 

Specifieke klachten aan de schouder zijn slijmbeursontsteking, verkalking, peesontsteking (tendinitis) en frozen shoulder.

Nachtelijke schouderklachten

Soms is er alleen sprake van pijn bij het bewegen van de bovenarm, maar soms zijn er ook klachten in rust. Vooral ’s nachts kan dat erg lastig zijn, en zorgen voor slaapproblemen.

 

‘Valse’ buikslapers

Vaak zien we nog een bijkomend probleem. Zijslapers met een eerder hard matras, hebben door de gevoeligheid aan de schouders wel eens de neiging om de pijn te ontvluchten door naar een halve buikligging te draaien. Je kan deze “valse” buikslapers vaak herkennen aan het ene tot een L-vorm opgetrokken been (dat je lichaam belet om nog verder door te draaien.) 

Jammer genoeg verplaatsen deze halve buikslapers daarmee het probleem alleen maar. Het ‘torsen’ van de wervelkolom is op zich geen al te best idee, en buikslapen is sowieso erg belastend voor de rug.

Een oplossing voor nachtelijke schouderklachten

Slapen op een matras met een zo zacht mogelijke schouderzone kan echt wel helpen. Vreemd genoeg zijn die nog steeds niet gemakkelijk te vinden, allicht omdat de nadruk bij matrassen vaak wordt gelegd op de heupzone (lage rug). 

Als je helemaal zeker wil zijn, kan je natuurlijk kiezen voor een maatwerkmatras (zoals de Yuno matras). Dan weet je zeker dat het goed zit.

Van bij het prille begin van het onderzoek naar de ontwikkeling van de YUNO matras stuitten de wetenschappers op een bizar gegeven. Bij bijna alle matrassen bleek de heupzone te zacht en de schouderzone te hard. 

Allicht komt dat, omdat het aspect ‘zwaartekracht’ vergeten werd. Je lichaam is immers een stuk zwaarder ter hoogte van de heupen (waar vooral veel bot zit), dan ter hoogte van de schouders (waar zich de longen bevinden). Daardoor slapen de meeste mensen zoals ze zwemmen. Het bekken zakt naar beneden, de schouders blijven boven ‘hangen’. 

Om het lichaam niet alleen recht maar ook horizontaal te positioneren, is het daarom bijna altijd nodig om de heupen te liften en de schouders zo veel plaats te gunnen als maar mogelijk is. Deze correcte positie verlicht ook meteen de druk op pijnlijke schouders.

Hoe ga jij correct slapen?

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn