fbpx

Ben jij een buik- rug of zijslaper? – Ik ben een buikslaper

En wat betekent dat voor je gezondheid?

Ik ben een buikslaper

Dan behoor je tot een minderheid van 5 % van de (Westerse) bevolking

Helaas, je slaaphouding is echt niet oké. Slaapexpert Floris Wouterson noemt buikslapen de allerbelabberdste slaaphouding die er is. Je hoofd ligt meestal helemaal gedraaid, wat leidt tot nek-en hoofdpijnklachten, en bovendien zakt je onderrug te ver door. Die onnatuurlijke kromming van je rug kan leiden tot geknelde zenuwen met verhoogd risico tot pijnlijke of gevoelloze ledematen

zijslapers draaien over hun rug, andere over hun buik. Soms blijven ze ook even in die slaaphouding “hangen”. 

Gelukkig zijn een heleboel buikslapers geen natuurlijke buikslapers,: maar zijslapers die op een te harde matras slapen, en omwille van de te grote druk op de schouders wegdraaien naar de buik toe. Je kan ‘valse’ buikslapers herkennen aan dat ene been, opgetrokken in een (hoofdletter) L, waardoor ze half op de buik, half op de zij lijken te liggen. Vaak wijzigt hun slaaphouding vanzelf weer naar zijslaap, van zodra ze weer op een matras slapen met voldoende schouderruimte.

Buikslapers kiezen vaak voor harde matrassen

Buikslapers kiezen vaak voor harde matrassen, maar bestendigen daarmee natuurlijk wel hun foute slaaphouding.     

Kan je van slaaphouding veranderen?

Ja, zegt slaapexpert Wouterson. Het belangrijkste is je bewust te zijn van de gezondheidseffecten van je slaaphouding. Zorg ook voor een matras met voldoende schouderruimte. De rest komt waarschijnlijk vanzelf.

Hoe ga jij correct slapen?

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn