fbpx

Ben jij een buik- rug of zijslaper? – Ik ben een zijslaper

En wat betekent dat voor je gezondheid?

Ik ben een zijslaper

Dan behoor je tot een meerderheid van 75 % van de (Westerse) bevolking

 

Zijslapers liggen niet de ganse nacht op één zij. Gemiddeld 30 keer per nacht ‘verleggen’ ze zich om andere drukpunten op te zoeken. Regelmatig draaien ze zich ook om, ook al hebben de meesten een voorkeurskant (links of rechts). Sommige zijslapers draaien over hun rug, andere over hun buik. Soms blijven ze ook even in die slaaphouding “hangen”. 

Slaapexpert en coach Annelies Smolders wijst erop dat je bovendien om het uur zelfs even wakker bent, ook al ben je je daar de volgende dag niet meer van bewust.

Er zijn nogal wat manieren om op je zij te liggen. Professor Verbraeken van de Antwerpse slaapkliniek heeft het bijvoorbeeld over de “herstelpositie”, zijlings met de armen in de richting van het lichaam en de benen lichtjes gebogen. Hij raadt het onder andere aan voor reflux-patienten, maar ook voor verscheidende rugklachten en zelfs maagklachten. Maar er is ook de foetushouding, die goed is tegen lage rugpijn, stress en slaapapneu. Die houding is dan weer slecht voor nek- en rugpijn.

Op welke zij slaap jij meestal?

Op je linkerzij slapen is het beste voor lijf en leden. Dat heeft te maken met de ligging van je organen. Zo liggen je maag en alvleesklier grotendeels links.

Slaapexpert Floris Wouterson stelt in zijn boek “superslaap” dat het ook beter is voor je hart en milt. Hij voegt er nog aan toe dat door op je linkerzij te slapen de afvoer van afvalstoffen in je hersenen en het lymfesysteem het beste werkt .

Amerikaans onderzoeker John Douillard toonde dan weer aan dat slapen op de linkerzij een sterk verminderde kans geeft op Alzheimer, Parkinson en andere neuro-aandoeningen.

En wat met lepeltje-lepeltje?

Liefde is mooi, maar tijdens je slaap ben je beter wat egoistïsch.

Hoe ga jij correct slapen?

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn