fbpx

Mogelijke gevolgen van niet correct slapen op een foute matras

Lage rugpijn

Wanneer je je rug forceert in een verkeerde slaaphouding. Tussen je wervels zitten tussenwervelschijven. Die zorgen
ervoor dat je je rug kan buigen en bewegen. Door een verkeerde slaaphouding komen
ze onder druk te staan met (lage) rugpijn als gevolg. 

Heuppijn

Door overdruk of onderdruk op de verkeerde plekken in het lichaam (op een standaard-matras). Omdat je op een standaard-matras (door de zwaartekracht) met je schouders hoger ligt dan met je heupen, komt er extra veel druk op de laagste plek terecht. Je heupen, jawel.

Nekpijn

Wanneer hoofdkussen en matras niet goed op elkaar zijn afgesteld. De correcte hoogte van je hoofdkussen hangt niet alleen af
van de breedte van je schouders, maar ook van hoe diep je met je schouders in
je matras wegzakt. Het vergt dus enig meet- en telwerk om de juiste dikte van
je kussen te bepalen.

Schouderpijn

Schouders krijgen zelden voldoende ruimte op een standaard-matras. Bij de meeste (5- of 7- zone-matrassen wordt ruimte gelaten
voor heupen en schouders. Onderzoek (Custom8 / KU Leuven) wijst echter uit, dat
om de wervelkolom in een horizontale positie te brengen, je de heupen moet
liften, en de schouders bijzonder veel ruimte moet laten.

Hoofdpijn

Door een matige rehydratatie (schuin liggen) op een standaard-matras. Niet alleen de tussenwervelschijven van je rug, maar ook je
hals-en nekwervels worden ’s nachts (in horizontale positie) terug voorzien van
het nodige water. Zelfs je hersenen laven zich dan weer volop. Krijgen ze
daartoe te weinig kans? Dan kan je wakker worden met een onvoorziene kater.

Insomnia (slapeloosheid)

In de brochure van het wereldvermaarde slaapcentrum van het UZA, vinden we een foute matras als één van de uitlokkers van insomnia terug. Slapeloosheid is één van de belangrijke kwalen van onze
tijd. Het is nogal evident dat een correcte, comfortabele en ontspannen
nachtrust, de eerste vereiste is om onbezorgd door te kunnen slapen.

Slapende en tintelende handen of benen

Door overdruk op de verkeerde plekken (op een standaard-matras). Soms gebruik je je handen (en zelfs je benen of voeten) ’s nachts onbewust als ‘stut’ , om je verkeerde slaaphouding te corrigeren. Lig je de halve nacht met je hoofd op je hand? Dan draag je de volgende dag mogelijk de gevolgen.

Algemene stijfheid

Door overdruk op spieren of spiergroepen. Wanneer we om ons heen kijken, kunnen we vaststellen dat er
mensen zijn in alle maten en vormen. En dan kom je er natuurlijk niet met een
standaardmatras in drie hardheden. 

 

Hoe ga jij correct slapen?

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn