Interview met kinesist Karin Timmermans

RUST VOOR JE NEK EN RUG

OP DE GEPERSONALISEERDE MATRAS VAN YUNO

Word jij regelmatig wakker met nek- of rugpijn? Heel vervelend. Kinesiste Karin Timmermans werkt elke dag met
rugpatiënten. Ze legt uit hoe we onze rug en nek de rust kunnen geven die ze verdienen.

Karin: “Als je onze wervelkolom in profiel bekijkt, zie je een langgerekte S-kromming. Bij normaal gebruik van de rug is de druk op je ruggengraat mooi verdeeld. Als we onze rug fout belasten, komen bepaalde punten onder grote druk te staan. Dan neemt de kans op letsels fors toe. Kom je hier met rugklachten, dan nemen we de manier waarop je je rug belast onder de loep: hoe je je bukt, zit, ligt, staat,… En starten we met aangepaste oefeningen om je natuurlijk spierkorset rond de wervelkolom te herstellen. De oefeningen bevorderen de doorbloeding en versterken de buik- en rugspieren. Zo wordt je rug terug sterk en weerbaar.

Slapen zonder rugpijn 

“Als je matras je niet op de juiste manier ondersteunt, is slapen met rugpijn allesbehalve een pretje. Je spieren spannen zich op, er is druk, en dat geeft pijn. De doorbloeding van je weefsels en van je tussenwervelschijven wordt belemmerd. Zo kan je rug niet recupereren. Daarom is het zo belangrijk dat je matras aangepast is aan je lichaamsbouw. 

Wanneer die je wervelkolom correct ondersteunt, kan je optimaal ontspannen terwijl je slaapt. Het is beter dat je matras deze steun biedt, eerder dan je lattenbodem. Je rug maakt namelijk eerst contact met je matras.”

Hoe lig je in je bed?

Karin: “In rug- of zijlig wordt je rug met de juiste matras correct ondersteund. In zijlig moet je ruggengraat een rechte, horizontale lijn vormen. Slapen in een bolletje is dus geen goede zaak. Net als slapen op je buik of met een opgetrokken knie. Die twists van je ruggengraat doen je rug- en nekwervels geen deugd.”

Voldoende ruimte in bed

“Heb je voldoende ruimte om te bewegen in je bed?”, vraagt Karin. “Zoals je weet veranderen we tientallen keren van houding in de nacht. Prima voor de drukverdeling en hydratatie van je tussenwervelschijven. Lig je dus in een te klein bed, dan kan je niet optimaal bewegen.”

 

Comfortabel liggen 

“Ook je comfort speelt mee. Misschien heb je een prima lattenbodem. Het effect daarvan ervaar je enkel als je hierop een dunne matras legt. Maar als je daarop niet comfortabel ligt, ga je niet lekker slapen. Dan ben je beter af met een dikkere matras die aangepast is aan jouw lichaam.” 

Slaapklimaat 

“Een laatste factor om je spieren goed te laten recupereren is een goede vochtregulatie”, zegt Karin. “Heb je het te warm in bed, dan ga je transpireren en afkoelen. Dat is niet ideaal voor je spieren. Let voor een goede vochtafvoer op het materiaal van je matras en beddengoed.” 

Kussen of geen kussen? 

“Slapen zonder kussen is geen optie. Want we willen dat je hoofd en nek in één lijn liggen met de rest van je wervelkolom. Een goed kussen geeft je nek de nodige steun. Met voldoende ruimte voor je schouders en hoofd.”

“Ontspannen slapen, lukt beter als je wervelkolom correct ondersteund is.”

Kinesist Karin Timmermans bezieler van het Mastercare rugcentrum in Wuustwezel www.mastercare-rugcentrum.be

Dit interview is afgenomen door OZ Shop, verdeler van het YUNO gamma: https://www.oz.be/gezondheid/oz-shop

OZ Shop Wilrijk 

OZ Shop Brugge

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn