Hoe ga jij correct slapen?

Door perfect horizontaal te liggen

Een horizontale wervelkolom: Overdag verliezen onze tussenwervelschijven heel wat vocht door verticale druk. Door onze wervelkolom gedurende de nacht in een zo perfect mogelijke horizontale positie te houden, vergemakkelijken we de vochttoevoer en bespoedigen we het herstel.

Door perfect recht te liggen

Een rechte wervelkolom: Zo vermijden we druk op de tussenwervelschijven, en voorkomen we schade en slijtage.

Wat moeten we daarvoor doen?

Meten!

Fysionomie en slaapgewoonten hebben een grote invloed op onze nachtrust. Het werd al snel duidelijk dat de perfecte matras aanpasbaar moet zijn in drie zones: Heupen, taille en schouders. De vorsers definieerden daarom eerst de bepalende parameters: gewicht, lengte, maar ook leeftijd, gender, slaaphouding, breedte van heupen, taille en schouders en de gebruikte bodem.

Ze ontwikkelden een matras waarbij ze vaste aanpassingen – de drie maantjes – combineerden met een inwisselbare inlay, bestaande uit drie afzonderlijke pads. In de schouderzone brachten ze nog extra insnijdingen aan, om op die plaats nog meer ruimte te creëren. Tenslotte ontwikkelden ze ook het algoritme, dat meting en resultaat met elkaar verbindt.

“Lift the hips, lower the shoulders”

Alleen zo lig je perfect horizontaal. In alle andere matrassen worden de heupen laag gehouden en de schouders gelift.

Fout: schuin en krom

Correct: recht en horizontaal

De parameters

Gender

Het mag duidelijk zijn. Mannen en vrouwen hebben een verschillende lichaamsbouw. Dat vertaalt zich in een andere opbouw van hun matras.

Gewicht

Je gewicht is niet alleen één van de parameters voor het bepalen van je BMI, in combinatie met je lichaamslengte en lichaamsbouw bepaalt je gewicht hoe diep de verschillende delen van je lichaam in je matras zullen zakken.

Lengte

In combinatie met je gewicht en je lichaamsbouw bepaalt je lengte ook hoe diep de verschillende delen van je lichaam in je matras zakken. Bovendien bepaalt je lengte ook waar we de verschillende zones in je matras dienen aan te brengen.

Leeftijd

We hoeven je niet te vertellen dat je lichaam met de leeftijd ook verandert. Ook je leeftijd vertaalt zich dus in een andere samenstelling van je matras.

Breedte (schouders, taille, heupen)

Vooral voor zijslapers cruciaal. De breedte van je schouders, taille en heupen in welke verhouding qua densiteit, de pads tegenover elkaar staan, om de wervelkolom recht en horizontaal te houden.

Favoriete inslaaphouding (zij, rug of buik)

Om een correcte slaaphouding te bekomen heb je als zijslaper een andere ondersteuning nodig dan wanneer je op je buik of op je rug slaapt. Belangrijk om te weten dus.

In 4 stappen naar een correcte slaaphouding?